Home » Bygg beskrivningar » Peco NB-55 vändskiva

 

Pecos NB-55 vändskiva är verkligen en fin liten vändskiva för oss som kör skala N. Lätt att få plats med på banan och ett helt ok pris om man jämför med t.ex. Fleishmann’s 9152c vändskiva. Men den har också sina problem och utmaningar. Det finns inget enkelt och billigt sätt att få den motordriven. Om man tittar i instruktionsbladet så finns det en bild på diverse Mechano delar för att få den att snurra via en ratt, men ingen motor. Och hur lätt är det att få tag och hitta de Mechano delarna om man inte håller på med sånt?! Jag valde att bygga min egen motor för min vändskiva, och detta är beskrivningen hur jag gjorde det.

Först av allt, så behöver vi fixera axeln i centrumdelen under bryggan. Detta behöver vi göra innan vi limmar ihop den, då det kan vara lite svårt att göra det i efterhand (fråga mig, jag vet nämligen). Axeln behöver vara 4mm i diameter. Jag använder en mässingsaxel som jag hade hemma. Limma ihop de två centrumdelarna där axeln skall sitta. När limmet har torkat så stoppa i axeln och borra ett 1mm’s hål igenom centrumhållaren och axeln. Detta görs i den delen som är närmast spåren i bryggan. Jag använde sedan en 1mm axel i mässing och tryckte den igenom det ny borrade hålet. Detta motverkar att axeln endast snurrar i hållaren utan att bryggan rör sig

När detta är klart så kan du montera ihop resten av bryggan. Jag skippade räckena i detta stadiet eftersom de endast var i vägen när man skall arbete med den upp och ner.

Original designen är att bryggan skall glida på plast ovanpå plasträls i vändskivan. När allt är målat och vädrat så är detta en jättedålig ide. Så vi behöver bygga en egen lösning med riktiga hjul. Detta är faktiskt mycket enklare än det låter. Ta ett par hjul från en vagn som du inte använder längre, och som du är villig att skrota. Mina hjul var 8 mm i diameter, och måtten som jag anger här bygger på just hjul med den storleken. Har du andra storlekar så får du justera avstånd mm.

 

Hjulen jag valde hade för stora hjulflänsar. Dessa gick i botten av vändskivan istället för att de rullade ovanpå plasträlsen. Jag filade därför bort så att på ena sidan var det ca 1 – 1,5 mm fläns kvar, och på andra sidan så tog jag bort allt. Om hjulen sitter löst så kan du istället ta bort hjulet där jag tog bort flänsen helt och hållet. Mina satt som berget så jag valde slipmetoden istället. 

 

Innan vi börjar att bygga hjulhållarna så är där två små plastlinjer som vi behöver skäras bort med en liten kniv. Titta på markeringen på bilden för att förstå vad jag menar.

 

Befintliga ”plast hjul” måste kapas av så att de inte rör vid plast rälsen i vändskivan. Jag kapade dem med ca 2-3 mm.

Jag använda plastlister för min konstruktion. Kapa 4st delar av en 0,75×6,3 mm plastlist så att de exakt passar i mellan de två balkarna som håller upp bryggan. Kapa också 4 st plast lister av storleken 2×2 mm. Dessa kommer att användas för att stabilisera de större listerna. Om du har tjockare plastlister av 6,3 mm varianten, så kanske det inte behövs med 2×2 mm listen. Jag tog det jag hade hemma, och det var plast lister från Evergreen, med part nummer 139 och 164.

Borra ett 0,7 mm hål i 0,75×6,3 mm listen, som är exakt centrerat mellan kanterna. Hålet skall vara 4,8 mm från en av långsidorna. Limma på 2×2 mm listen längs ena långsidan, den som är längst ifrån 0,7 mm hålet som vi precis borrade. Gör detta med alla 4 delar. När limmet har torkat så är vi redo att montera dem på vändskivan. Kontroller avståndet från kanten mer än en gång innan du sätter allt på plats. Verifiera att hjulet rullar felfritt ovanpå plasträlsen i vändskivan.

 

Nu är det dags för motorn. Jag köpte min på eBay och den gör 3 rpm med 12 V. Den jag hittade hade en 6 mm axel, så jag köpte också en axelkoppling för 4/6 mm axlar. Totalpris för dessa två var ca 130 sek. Växellådan på min motor hade 4st skruvhål, och jag använde dessa för att montera motorn på en 1,5 mm tjock aluminiumskiva. Denna skiva fäste jag sedan under vändskivan med hjälp av ett par trälister som jag hittade. Storleken på dessa och aluminiumskivan är inte så viktigt. Ta vad du har hemma. När motorn är på plast så är det dags att sätta på bryggan och kapa mässingsaxeln. Om allt fungerar så kan du nu koppla på ström och vändskivan börjar snurra.

 

Jag kommer att konvertera min vändskiva till DCC, men tills jag har gjort det så använder jag mig av en standard (on)-off-(on) 2-polig brytare. Titta på ritningen för att se hur jag har kopplat in den.

 

Vädring påbörjad. Kommer att lägga på lite mer gräs nere i själva vändskivan senare.

5 Responses so far.

  1. Per-Åke Jansson skriver:

    Hej,
    Har försökt nå dig på din mailadress berry@bsmj.se … fungerar inte.
    Att jag sökt dig är att vi tycks ”gå i samma spår” i våra MJ-projekt.
    Lenz-system, Train controller, egna elektroniklösningar
    och just nu Pecos vändsiva är aktuell för mig.
    Det skulle vara intressant att få utbyta en del frågor kring detta.

    Mvh
    Per-Åke Jansson

  2. David Massey skriver:

    How is the polarity switched? Does that somehow happen automatically?
    Success in converting to DCC yet? I am very interested as I will be running DCC also. Thank you for posting.

    • Per-Åke Jansson skriver:

      The turntable bridge picks up the DCC by two pins from a circular copper slip ring cut in two halfs .
      At a cirtain point during the rotation the polarity is automatically switched when the pins are
      in contact with next half of the slip ring.

      Regards
      Per-Ake

  3. Per-Åke Jansson skriver:

    The turntable bridge picks up the DCC by two pins from a circular copper slip ring cut in two halfs .
    At a cirtain point during the rotation the polarity is automatically switched when the pins are
    in contact with next half of the slip ring.

    Regards
    Per-Ake

  4. Thanks for posting this. I’m considering buying the same turntable and have been disappointed by the lack of a powered option. I’ll definitely refer back to this again.

    Patrick

    Generosity Township Community Railroad

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

*