Home » Bygg beskrivningar » Tysta spår och inkoppling

Spårläggning

Det finns mer än ett sätt att lägga och fästa spåren på en MJ anläggning. Här försöker jag beskriva hur jag har gjort på min N-skala bana. Som generell beskrivning så kan jag nämna att jag använder mig av principen för tysta spår, och samtliga spår är Peco code 55. Mindre skillnader kan säkert förekomma beroende på spårtillverkare och om man använder set-tracks eller inte. Men det tar jag inte hänsyn här, utan jag beskriver hur jag själv har gjort. Förhoppningsvis så finns det någon av er läsare som finner detta användbart.

Värt att nämna är att jag på min gamla bana inte använde mig av samma princip eller tillvägagångssätt. På den så använde jag mig av Fleischmanns räls och växlar, samt ingen ljuddämpande material. Och jag kan lungt säga att när jag körde 6-7 långa lok samtidigt (ca 30 axlar på varje) så hördes det. Det var t.o.m så att när jag efter hade kört en lång stund stängde av så kunde jag få kommentarer från övriga i familjen om vad tyst och skönt det blev. Det var av just den anledningen som jag valde helt tyst spårläggning nu när jag började om från början.

 

Tysta spår

I grund och botten så använder jag mig av Christer Engströms artikel från Allt om Modelltåg 3 om tysta spår. För er som skall påbörja spårläggning av den principen så kan jag rekommendera er att köpa eller låna boken. Jag vet att den finns på biblioteket i Stockholm, där jag själv lånade den första gången jag skulle läsa artikeln.

Grunden till spårläggningen som jag har gjort är uppbyggt i följande steg, räknat underifrån.

20160218-_MG_0807

  1. Plywood skiva på 7 mm. Denna använder jag uteslutande under alla spår. Mer beskrivning om underlaget kan ni läsa på min sida om bord för MJ anläggningen.
  2. Liggunderlag. Jag använder mig av enklaste möjliga, 8 mm tjockt. Införskaffat på Biltema. Detta limmas mot plywood skivan med vanligt trälim. Enda limningen som ni får använda detta lim! Ovanför detta lager får det nämligen inte vara några hårda material, och vitlim blir hårt när det torkar.
  3. Ljuddämpningssmatta. Även denna från Biltema. Denna matta har en självhäftande sida. Drag av skyddsplasten och fäst den på liggunderlaget. Tyvärr fäster den inte jättebra, och i vissa fall så har jag fått lägga om denna då den helt har släppt. Det verkar som att kvaliteten på dem inte är den bästa. Vissa sitter som bara den, och vissa släpper hela tiden. Så gör en enkel kontroll innan ni köper dem.
  4. Woodland Scenics Trackbed. Ute på normala spår så använder jag deras standard trackbed, och inne på stationsområdena eller runt större samtlingar med växlar så använder jag en av deras större skivor/plattor. Dock är det av högsta vikt att dessa inte limmas med vit/trä lim, utan med ett lim som blir elastiskt. Jag gör mitt eget lim.
    1. Köp en tub med latexfog.
    2. Ta en ketchupflaska som är tom.
    3. Tryck ner hela tuben latexfog i ketchupflaskan + 1 dl vatten.
    4. Skaka tills du inte orkar längre.
    5. Klart!
  5. Underlaget till spåren är nu klara. Kvar återstår så klart att fästa själva rälsen på underlaget. Här använder jag mig av helt vanligt silikon. Tryck ut det och med en engångsplasthandske på handen smeta ut allt till ett väldigt tunt lager. Fäst spåren och fixera dem på plats med nålar för anslagstavlor
  6. Låt det torka en dag eller två

 

Spårläggning vid växlar

Att lägga spår runt växlar är alltid intressant. Ganska mycket kablar att ta hänsyn till och skall du även montera servos och servohållare så kan det snabbt bli en utmaning. Så jag skall inte endast beskriva hur jag fäster växlarna till underlaget, utan även vad man behöver tänka på för att få med alla kablar samt montera servohållarna.

  1. Principen för att lägga tysta spår runt växlar är exakt den samma som för vanliga spår. Så jag börjar beskrivningen från punkten då liggunderlaget är på plats. När den väl finns där så lägger jag ut alla växlar och räls så jag ser vilken position de kommer i. Detta är ganska viktigt, då det är från denna mätning som jag sedan borrar hål i bordet och där pianotråden från servon kommer.
    20160202-_MG_0712
  2. När alla växlar ligger på rätt ställe så markerar jag vart hålet för pianotråden kommer, och borrar rakt igenom först med ett 1 mm borr och sedan med ett 16 mm borr från båda håll. Anledningen till att jag borrar från båda håll är för att undvika flisor av plywooden under liggunderlaget. De är ganska svåra att få bort utan att skada liggunderlaget nämligen. Du kanske tycker att 16 mm är ganska stort, men ingen fara. Det kommer inte synas under banvallen när allt är klart. Och den storleken hjälper dig ganska mycket ifall växlarna inte kommer tillbaka på exakt samma plats senare under processen.
  3. När hålen i liggunderlagen är borrade så lägger jag på den ljud isolerande mattan och borrar/skär upp samma 16 mm hål i den.
  4. Lägg tillbaka alla spår och växlar och verifiera att 16 mm hålen är centrerade under växelföraren. Om det är rätt centrerat det så markera vart yttre kanterna på samtliga spår och växlar. Denna markering kommer använder jag mig senare av för att skära till banvallen.
    20160203-_MG_0717
    20160203-_MG_0715
  5. Skär ut banvallen så att den matchar markeringen du gjorde i föregående punkt. Limma den med samma elastiska lim som jag använde för normala spår. Receptet hittar du ovan på denna sida under punkt fyra.
    20160203-_MG_0719
  6. Lägg tillbaka alla räls och växlar igen….Markera var alla kablar skall komma, och var noggrann. Det är oftast här som många misstag görs. Det är väldigt lätt att glömma en kabel. Och kommer man på det för sent så kan det innebära en massa extra arbete för att få det snyggt. Så titta över samtliga spår och verifiera att det finns matning till alla, och där det skall vara block med feedback så skall dessa också räknas in. Glöm inte vart alla isoleringsskarvar skall komma, och om du använder electrofrog växlar så skall dessa även strömmatas.
    20160207-_MG_0771
    20160206-_MG_0770
  7. Borra hål för kablarna, och skär med en tunn kniv i banvallen precis ovanför 16 mm hålet så att pianotråden från servon enkelt kan röra sig. För hålen till kablarna så använder jag mig av en 1.6 mm borr.
  8. Kommer du ihåg vart alla kablarna skulle vara? Nu får du chansen att bevisa det. Ta bort alla spår och växlar och lödda fast kablarna. Jag använder mig att svart för den gemensam och gul för den som kopplas till blocksensorn. Men jag använder mig också av gul för matningen till hjärtstycket i växeln. Om jag hade dragit om alla kablarna idag så hade jag inte valt gul färg här också. Men jag ändrar inte i en befintlig standard. Så jag är fast med gula kablar för två olika ändamål. Suger, jag vet!
    20160207-_MG_0775
    20160207-_MG_0781
  9. Nu skall vi kolla om alla hålen för kablarna är på rätt ställe. Tryck igenom alla kablar genom hållen och fortsätt tryck ner samtliga kablar tills rälsen och växlarna ”hovrar” ovanför banvallen. Detta är en av de punkter då man brukar komma på nya sätt att kombinera svordomar…..
    20160207-_MG_0784
    20160207-_MG_0785
  10. Tryck ner alla växlar och spår och verifiera att de är i korrekt position så att de små hålen du skar upp för pianotråden är precis under växelföraren. Om den inte är det så gör om, gör rätt. Det är nämligen nu som det måste vara perfekt.
  11. Nu brukar jag markera vart samtliga växlar kommer att vara med en penna runt växlarna och spåren. Denna markering använder jag för att veta vart jag skall lägga silikonet. Jag markerar också vart jag inte skall lägga silikon.
    20160207-_MG_0787
  12. Underlaget till spåren är nu klara. Kvar återstår så klart att fästa själva rälsen och växlarna på underlaget. Här använder jag mig av helt vanligt silikon. Tryck ut det och med en engångsplasthandske på handen smeta ut allt till ett väldigt tunt lager. Fäst spåren och fixera dem på plats med nålar för anslagstavlor
  13. Låt det torka en dag eller två

 

Installera servohållarna

Det är inte speciellt svårt att installera servohållarna. Du behöver bara vara noggrann. 1 mm åt fel håll kan vara skillnaden mellan en fungerande installation och mycket huvudbry. Hittills har jag installerat ca 60 servohållare, och här beskriver jag det sättet som har varit enklast för mig.

  1. Tryck igenom pianotråden på servohållaren igenom 16 mm hållet under växlarna, up igenom banvallen och in i det lilla hålet i växelföraren. Det låter enkelt, men det är faktiskt detta som är den svåra delen. Efter att detta är klart så är det enkelt. Jag har två olika tekniker jag använder mig av här. Om växeln är tillräckligt nära kanten på bordet så tittar jag helt enkelt på växel tills pianotråden är igenom. Men oftast så är växeln i en dålig position så mina armar räcker helt enkelt inte till. Då använder jag mig istället av en live video ström från en kamera och tittar på skärmen istället. Jag brukar använda min Canon 6D för detta, men vilken webbkamera med hyfsad upplösning bör fungera.
    4-27
  2. När pianotråden är igenom hålet så behöver du hålla servohållaren så att växeltungan är exakt mitt i mellan de två ytterrälsen. Detta är viktigt, då detta är centerpositionen för servon.
    20160218-_MG_0808
  3. Skruva fast servohållaren på plywood skivan när växeltungen är i mitten.
  4. Om du lyckades fästa den i mitten så kan du nu börja mäta vart min och max positionera är på servon. Jag använder mitt servo verktyg för detta. Tyvärr har jag inte beskrivit den än på någon sida än. När jag har det så lägger jag till länkarna här. Men vad den i grund och botten gör är att mäta hur lång puls jag skickar till servon. För er som inte vet hur en servo fungerar så kan pulsens längd översättas till grader som armen skall svänga till. Mät både min och max positionerna, då du behöver dem i servo dekodern.
  5. Sätt tillbaka växeltungan till mitt positionen och fäst mikro brytarna för feedback och matning till hjärtstycket. Eftersom växeltungan är i mitt positionen så är det också här som mikro brytarna skall växla. Så fäst dem när de precis när de ”klickar”.

Kvar är bara att koppla in alla kabla. Lycka till med det! 🙂
Länk kommer här när jag väl har beskrivit hur jag gör det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

*