








Home » Elektronik » Digital MJ / DCC » XpressNet Standard
XpressNet är ett bus protokoll, utvecklat av Lenz. Bussen är en multi-till-multi typ, och används för all överföring av data mellan centralenhet och kontrollers, samt till PC programvaror såsom TrainController. Oavsett om du använder standard DCC växeldekoders, Feedback moduler anslutna till RS-bussen eller standard handhållen hastighetskontroller så går informationen även i XpressNet bussen. Så om du kan lyssna av trafiken på den, då kan du få information om allting som händer på din modelljärnväg.
De allra flesta modelljärnvägar har en centralenhet (Lenz LZ100 i mitt fall). I XpressNet så ligger logiken för kommunikationen i samtliga anslutna enheter som kan skicka information på bussen. Centralenheten är dock ansvarig för att generera DCC paket, prioritera paket som skickas till rälsen (via J & K), och sist men inte minst så har den ett totalansvar för bussen som helhet och med det ser till att t.ex nyanslutna enheter fungerar. Värt att nämna är att XpressNet bussen skickar endast förändringar, och endast en gång. Inte som DCC signalen ute i rälsen som skickar t.ex lokets hastighet flera gånger, eftersom loket kan ha varit exakt över en växel med dålig mottagning. Så om ni skall lyssna på XpressNet bussen, ni kan inte missa ett enda paket. Ställer lite högre krav helt enkelt (men inget som är omöjligt).
XpressNet är i grund och botten en standard RS-485 anslutning. Kommunikationen sker med halv-duplex och med följande kommunikationparametrar.
Om man ser på XpressNet standarden så används följande kablar, anslutningar och färger.
Pin # | XpressNet usage |
Pin 1 | No Connection |
Pin 2 | Gound ”M” |
Pin 3 | – RS-486 ”B” |
Pin 4 | + RS-486 ”A” |
Pin 5 | +12 volt ”L” |
Pin 6 | No Connection |
När det gäller kabeldragning så kan man enligt standarden dra den som en buss, men med utstickare såsom på bilden.
Dock så skall det aldrig blir en cirkel. Enligt mina egna erfarenheter så fungerar inte utstickarna så väldigt bra. Jag drar alltid XpressNet kabeln i en traditionell buss. Jag använder för övrigt skärmad kabel, och ansluter skärmen till ground på ena sidan av kabeln. Detta är viktigt, då du inte vill att ström skall gå i skärmen, utan den skall endast vara till för att skydda mot störningar.
Under denna punkten så har jag samlat de vanligaste kommunikationerna över bussen som jag själv använder. T.ex så använder jag dem för växelstyrning för mina servos, signaler, power-off till servos mm.
Header Byte | Data Byte 1 | Data Byte 2 | X-OR Byte | |
Binary: | 0101 0010 | AAAA AAAA | 1000 DBBD | X-OR |
Hex: | 0x52 | Adress | 0x80 + DBBD | X-OR |
Decimal: | 82 | Adress | 128 + DBBD | X-OR |
Beskrivning
Växlar sitter i grupper om 4 enligt XpressNet standarder. Så om du tar växeladressen i t.ex TrainController och delar med 4 så får du gruppen, och det är den som kommer här. Vilken växel det sedan är av de fyra kommer i BB bitarna.
För D & D bitarna gäller följande
Så för varje växelomläggning så kommer det som standard två paket. Ett för aktivering av porten, och ett för deaktivering av porten. Tiden mellan dessa kan du ställa in i TrainController.
För en komplett lista på XpressNet standarden, med samtliga kommunikationsprotokol så rekommenderar jag XpressNet Specification från Lenz